donderdag 4 juni 2009

Hans of Sophie?

[Foto: Krijn van Noordwijk. M-Magazine, bij dit interview]


De kans dat u het einde van deze column niet haalt, is levensgroot. Hij gaat namelijk over Europa, en uit kijkcijferonderzoek blijkt dat alleen al het noemen van dat woord of het tonen van de sterretjesvlag volstaat om iedereen massaal naar een ander kanaal te jagen.


Ziezo, die zijn dus opgerot. Want ik wilde voor één keertje eens alleen met jullie samenzijn, mijn intelligente lezers, om eens wat verder in de toekomst te kijken.


Ik verheug me erop dat het met Nederland als politieke macht op de niet-eens-zo-gek-langetermijn gedaan zal zijn, zodat we eindelijk met redelijkere mensen van doen krijgen dan die op incidentjes gefixeerde types van het Binnenhof, dat dan verschrompelt tot een lokaal gemeentehuis.


Ook een eigen leger en president zijn onvermijdelijk. (Dat Balkenende serieus rekening houdt voor die functie in aanmerking te komen, is overigens nogal meelijwekkend).


De verkiezingen vandaag zijn dus, anders dan de landelijke, belangrijk. Ze gaan er vooral om wie we namens Nederland afvaardigen.


Dit betekent dat er twee criteria van kracht zijn: diegene moet a) ideologisch niet volkomen stompzinnig zijn, en b) over een minimaal representatieve persoonlijkheid beschikken.


Op het eerste criterium vallen de lijsttrekkers van SP, PVV en CU uiteraard af.


Op het tweede vallen ze allemáál af, behalve Sophie In ’t Veld (D66), een bijzonder charmante en intelligente vrouw. Vergelijkend warenonderzoek loodst mij echter onomwonden naar Hans van Baalen.


Dat komt ondermeer door iets als kernenergie. VVD is voor, D66 tegen. Terwijl: als we vroeger wat minder naar de milieubewegingen hadden geluisterd, was Europa nu niet zo afhankelijk van gas uit Rusland en olie uit het Midden-Oosten, wat ook scheelt in bodybags.


Wel ontkent de VVD nu nog de komst van een federaal Europa, maar dat is buiten beschouwing te laten; je kunt evengoed de komst van volle maan ontkennen.


Het probleem is dus alleen criterium b. Ik vind Van Baalen een opgeblazen ei, en ik stem niet graag op opgeblazen eieren.


Kortom: mijn hart schreeuwt Sophie, maar mijn verstand zegt Hans.

Geen opmerkingen: