vrijdag 22 februari 2008

Crisisberaad in het bushokje




Een paar weken geleden zag ik Mark Rutte en Hans van Baalen in een bushokje staan naast het Binnenhof.


Ik dacht er weer aan toen ik Henk Kamp zondag bij Buitenhof zag. Hij presenteerde het ‘Draaiboek CDA’, een pamflet dat het CDA verwijt andere standpunten te hebben dan tijdens hún coalitie.


Natuurlijk, dacht ik bij die bushalte, Rutte heeft al een jaar geen auto meer met eigen chauffeur! Sinds de echtscheiding met het CDA is hij op het openbaar vervoer aangewezen. Zoiets knaagt, vooral als je met scheve ogen het nieuwe huwelijk aan moet zien van je ex, die júllie mooie spulletjes op straat zet.


Rutte en Van Baalen stapten lijn 24 in. Gelukkig hing er een verborgen camera.


“Hans, dat boerkaverbod, dat wilde Jan-Peter toch ook?”

“Túúrlijk Markie, hij is slim weet je. Met die dubbele nationaliteit ging het net zo.”

“Terugsturen criminele vreemdelingen. Ook niks meer van gehoord. Die Wouter heeft hem goed onder de plak.”

“Mark, ik deel die observatie, weet je, maar dan is mijn vraag aan jou: wat gaan we er tegen dóen? Geen slappen knieën nu! Held…haftigheid!!”

“Ga zitten Hans, we zijn in de bus. Ik bedenk wel wat. Zoiets als dat dierenmeisje laatst? Kiezersbedrog aantonen? En dan vooral inzetten op integratie. We moeten Rita vóór zijn. God, al die exen slopen me.”

“Maar dat is briljant! Het CDA draait. De vijand verslaan met zijn eigen wapens! En we rijten de oude wond op Wouters draaikont open! Ten strijde! We sturen Henk.”


Bonne mine à mauvais jeu, heren. Zeker, het CDA wilde een verbod op boerka en dubbel paspoort, maar ontdekte nog tijdens júllie huwelijk dat dit juridisch niet haalbaar was. Balkenende heeft domweg geleerd van de kater die Rita hem gaf.
‘Draaiboek CDA’ is geen aanval maar een wanhoopskreet van een gemarginaliseerde partij die schreeuwt om niet te verzuipen tussen nestverlaters Wilders en Verdonk.

Een wanhoopskreet van twee heren, die in lange regenjassen met gebogen hoofd staan te wachten bij de bushalte.

Geen opmerkingen: